Intern linkbuilding vs. ekstern linkbuilding

SEO ILinkbuilding
Search engine optimization , thin line icons set, Pixel Perfect Icons

Hvad enten du driver en nystartet virksomhed og ønsker at fremme din synlighed i Google på egen hånd, eller om du står for SEO-arbejdet i en større virksomhed og skal bruge ekstern hjælp, så bør du kigge nærmere på linkbuilding.

Linkbuilding er en af de absolut vigtigste dele af al arbejde med søgemaskineoptimering, og denne del skal være på plads og vedligeholdes løbende, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at slå konkurrenterne på dine primære søgeord på Google.

I denne guide kigger vi nærmere på, hvad forskellen er på hhv. intern og ekstern linkbuilding, samt hvordan du bruger hver type i dit arbejde.

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding går ud på, at du bruger links på dit eget website til at skabe struktur og sammenhæng mellem dine sider.

Lad os antage, at du driver en webshop med en håndfuld produktkategorier med en masse produkter i hver. Hver af de overordnede kategorier har nogle keywords, som du i sagens natur gerne vil ranke med på Google.

Du kan så linke fra de pågældende produktsider og ”op” til de overordnede kategorisider, hvormed du sender et signal til Google om, at disse er dine vigtigste sider på domænet.

Dette kan du gøre med hele dit website, hvilket kan blive en relativt stor om gang arbejde – men når først det er gjort, så har du dels givet dine besøgende en bedre brugeroplevelse, da de lettere kan navigere rundt på siden, og dels har du hjulpet Google til at forstå, hvad dit website handler om.

I sidste ende kan det være med til at skubbe dig foran konkurrenterne på dine ønskede keywords i Googles søgeresultater.

Hvad er ekstern linkbuilding?

Hvor intern linkbuilding går ud på, at du bygger links rundt omkring på dit eget website, som peger til og fra sider på dit eget domæne, så er ekstern linkbuilding det stik modsatte; her skaffer du såkaldte backlinks fra andre websites, som peger ind på dit site.

Denne type af linkbuilding vil også være den allermest udbredte og måske den vigtigste, når du går i gang med at arbejde aktivt med linkbuilding som en fast og integreret del af dit SEO-arbejde. Det gælder, uanset om du kaster dig ud i arbejdet selv eller får en ekspert med ind over udefra.

Når du arbejder med at skaffe backlinks, så gør du det primært for at sende et super stærkt signal til Google om, at dit website er godt, fuld af kvalitet, relevant og ikke mindst værdigt til at rangere højere på dine ønskede keywords i søgeresultaterne.

Googles robotter eller algoritmer bruger nemlig bl.a. mængden af relevante kvalitetslinks fra andre websites over mod dit site til at vurdere, hvor godt dit site er, og hvorvidt det skal op eller ned i søgeresultaterne.

Du bør som udgangspunkt altid gå efter at bygge stærke links af god kvalitet. For 10-15 år siden kunne man snildt få et website til at rangere højt på Google ved at købe 10.000 ligegyldige spamlinks fra alverdens dårlige sider.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*