Nethandel tvinger detailhandlen til at finde nye kundegrupper

I første halvår af 2015 var omsætningen fra nethandel på 44 milliarder kroner, en vækst på hele 21% i forhold til tilsvarende periode for 2014.

Udviklingen i nethandlen er blandt andet beskrevet i denne rapport, som desuden også kommer med nogle fakta omkring hvordan danskerne ønsker at få tilsendt de varer de køber online. For netbutikker er rapporter som denne yderst positiv læsning – og det modsatte kan man stort set sige om de fysiske forretninger.

Noget af væksten kommer fra et generelt øget forbrug – men nethandlen overtager også mere og mere af markedet fra de fysiske detailhandelsforretninger. Derfor mener jeg, at de fysiske forretninger bliver nødt til at tænke i nye baner for at overleve. Med nye baner mener jeg både i forhold til hvordan de præsenterer og sælger deres varer – men måske i endnu højere grad hvem de vælger at målrette sin markedsføring og generelle indsats mod.

De unge vil handle online – så vend dit fokus mod de ældre
Danskere under 30 år er i høj grad vokset op i en digitaliseret verden. Det gælder selvfølgeligt primært for de helt unge, som har haft fuld adgang til alle nye teknologier, mens de midaldrene først er kommet med på vognen i de senere år.

Derfor er det for unge helt naturligt at handle online. De kan faktisk nærmest ikke forestille sig andet end at købe sit tøj online og få det tilsendt.

Har du en fysisk forretning bør du altså begynde at overveje hvordan du håndterer det faktum, at nethandlen galoperer afsted, mens den fysiske detailhandel i bedste tilfælde har nulvækst. Mit bud er, at du skal begynde at segmentere dine kunder langt bedre. Hvorfor målrette reklamer, budskaber, indretning, beliggenhed og alt andet i din forretning ud fra hvor de unge er, hvis ingen af dem gider handle i en fysisk forretning?

Vender du derimod blikket over mod landets mange seniorer – dem på 50 og opefter – er billedet helt anderledes. For det første er de vokset op i en verden uden internet, og derfor er de naturligvist ikke lige så hurtige til at tage de nye teknologier og muligheder til sig. For det andet er den del af befolkningen faktisk langt større rent antalsmæssigt – og så har de i mange tilfælde en stærk økonomi med råderum til at købe lækre produkter.

Kombinationen af fysisk og online tilstedeværelse er nøglen til succes
At sælge til ældre er dog ikke nødvendigvist nok. Flere og flere virksomheder har god erfaring med at være tilstede både på de digitale platforme og så i den virkelige verden. Et godt eksempel på det er LivetSomSenior, der sælger hjælpemidler til ældre http://www.livetsomsenior.dk/. De har en netbutik hvor ældre kan handle – men har så valgt at kombinere det med et showroom, hvor man kan få demonstreret de forskellige produkter, uanset om man er på udkig efter en stok, rollator, kørestol eller noget helt tredje.

Dén kombination giver en styrke som ikke ret mange har. Kunden får nemlig mulighed for at sidde derhjemme og læse lidt om produkterne inden, og kan derefter få demonstreret produktet i virkeligheden. Er kunden ikke klar til at købe på steder kan han så efterfølgende foretaget købet hjemme foran skærmen.

En af sideeffekterne er, at man på den måde faktisk reducerer antallet af returnerede varer, som ellers er noget mange netbutikker døjer meget med.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*